close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

דרכי הטיפול בסוגי הטחורים

מערכת שורשכב אלול, תשפא30/08/2021

ש מצבים שבהם הרקמות התומכות בכלי הדם נמתחות, הרי שכלי הדם מתרחבים והדופן שלהם הופכת להיות דקה

תגיות:
לא מעט אנשים סובלים מכאבי טחורים. הטחורים הם צבר של כלי דם ורידיים קטנים שמצויים בתוך וסביב פי הטבעת. הם מהווים חלק תקין מהאנטומיה של האזור ובאופן תקין הם משפרים את יכולת האטימה של פי הטבעת. אולם, אם יש מצבים שבהם הרקמות התומכות בכלי הדם נמתחות, הרי שכלי הדם מתרחבים והדופן שלהם הופכת להיות דקה. אם המתיחה והלחץ המדוברים נמשכים לאורך זמן, כלי הדם החלשים הופכים לבולטים יותר.

סוגי טחורים
ישנם שני סוגי טחורים:
טחורים חיצוניים אשר נוצרים באזור החיצוני לפי הטבעת. הם מכוסים בעור ולרוב הם לא כואבים אלא במקרה שבו מוצר
קריש דם. תתכן הופעה פתאומית של גוש כואב בפי הטבעת אשר יחמיר במהלך 48 שעות ראשונות וידעך במהלך הימים שלאחר מכן. יתכן דימום במידה והעור שעל הטחורים נפרץ.

טחורים פנימיים- בקטגוריה יש 3 קבוצות של טחורים שמצויים בתוך פי הטבעת בדופן של התעלה האנאלית. התופעות שיכולות להעיד על הטחורים הללו הם דימום ללא כאב וכן בליטות במהלך יציאה. אולם, חשוב מאוד לדעת כי טחורים פנימיים עלולים לגרום לכאב משמעותי וחריף מאוד וזאת במידה שהם צונחים ומתבלטים מחוץ לפי הטבעת ואין אפשרות להחזיר אותם.

למה נוצרים טחורים?
הסיבות המדויקות להיווצרות טחורים לא ידועות. לחץ רב שמופעל על כלי הדם מידי יום מחליש את הקיבוע של הטחורים לדופן של התעלה האנאלית וכך גורם להם לאבד את המיקום התקין שלהם. בשל כך, הוא עלול גם לגרום לכך שהם יגדלו ויהיו בולטים יותר. כמו כן, הדימום יכול להיווצר בשל העובדה שהדופן של כלי הדם הופכת להיות דקה יותר. הגורמים הבולטים ביותר להיווצרות טחורים מורחבים וגדולים הם: מאמץ ממושך זמן יציאות או שהייה של פרקי זמן ארוכים לאורך תקופה ארוכה בשירותים. גם הגיל יכול להיות גורם להופעת טחורים, מצב של עצירות או שלשולים כרוניים, הריון, מאמץ גופני ממושך לרבות נשיאת משאות כבדים או הרמת משקולות באופן קבוע, תפקוד מעיים לקוי בשל שימוש ממושך בחוקנים או חומרים משלשלים, גורמים גנטיים ועוד.

כיצד תדעו שאתם סובלים מהתופעה?
ישנם כמה סימנים שיכולים להעיד כי אתם סובלים מהתופעה: דימום קל וטרי בעת יציאה או כאשר מנגבים, התלבטות של רקמה דרך פי הטבעת בזמן יציאה או אחריה, גרד באזור של פי הטבעת וכן רגישות באזור. חשוב מאוד לדעת שאם מדובר על דמם משמעותי אשר מלווה בין היתר בסחרחורות, בחולשה או בעייפות, חשוב מאוד לגשת להיבדק.

מכיוון שחלק מהתסמינים אשר מאפיינים טחורים יכולים להיות גם כתוצאה ממחלות אחרות שנוגעות למערכת העיכול, חשוב מאוד להגיע לאבחנה נכונה וזאת בכדי לתת את הטיפול המתאים לתופעה. האבחנה תתבצע באמצעות היסטוריה של התסמינים, בדיקה רקטלית ולא פעם גם אנוסקופיה שהיא בדיקה שבה מסתכלים באופן ישיר לתוך התעלה האנאלית.

כיצד מטפלים בטחורים?
טיפול בטחורים הנפוץ ביותר הוא מניעת עצירות ויציאות קשות. חשוב לרכך את היציאות על ידי הקפדה על דיאטה מרובת סיבים ושתייה מרובה. ניתן ליטול גם מרככי צואה שאינם דורשים מרשם רופא כגון: שמן פרפין ועוד. מעבר לכך, כדאי להיעזר גם במשחות מקומיות שיכולות לסייע, אמבטיות ישיבה במים חמימים למשך 20 דקות מספר פעמים ביום ומנוחה.

אם הטחורים חמורים והשיטות המדוברות לא מקלות על האדם, קיימות כיום שיטות כירורגיות שונות לצורך טיפול במצב. ככל שהשיטה הכירורגית תהיה מתונה יותר כך ההתאוששות אחריה תהיה קלה יותר, אך התוצאה תהיה פחות לטווח רחוק.

שיטה אחת בתחום הכירורגי היא קשירת טחורים והיא רלוונטית עבור טיפול בטחורים פנימיים גדולים. מדובר על שיטה שלא פעם יש צורך לחזור עליה כמה פעמים. הטיפול מתבצע במרפאה ולרוב איננו כואב וזאת בשל העובדה שבאזור שבו מבצעים את הקשירה אין הרבה עצבים. את הקשירה מבצעים באמצעות מכשור מיוחד.

טיפול נוסף הוא באמצעות קרן לייזר וגם הוא מותאם לטחורים פנימיים גדולים. הצריבה של קרן הלייזר גורמת לכוויה בחלק הפנימי של הטחור ומכוונת את כלי הדם של הטחור. הצלקת אשר נוצרת מכווצת את הטחור.

טיפול נוסף הוא ניתוח אשר מוצע לחולים שסובלים מאוד מהטחורים החיצוניים או הפנימיים שיש להם. מכיוון שקיימים כיום כמה סוגי ניתוחים לטחורים, חשוב להתאים את הניתוח למצבו הספציפי של האדם ולסוג הטחורים שמהם הוא סובל.
הוסף תגובה
הגדל /הקטן טקסט
שמור קישור
שם השולח
תוכן ההודעה